Max Strandwitz

tisdag, 5 oktober 2021

HA1

[ENG below]
CBS Välkomnar VD för MIPS, Max Strandwitz.

MIPS är ett företag som grundar sig i mer än 20 års forskning och utveckling tillsammans med doktorer och professorer från Kunliga Tekniska Högskolan och Karolinska instututet i Stockholm. Resultatet av forskningen är MIPS-säkerhetssystem som är utfromat för att ge skydd i hjälmar mot så kallad rotationsrörelse. Rotationsrörelse är en kombination av rotationsenergi (vinkelhastighet) och rotationskraft (vinkelacceleration). Denna rotationsrörelse resulterar i skjuvning och/eller sträckning av hjärnvävnad som påverkar hjärnan och kan leda till allvarliga hjärnskador såsom hjärnskakning och -blödning. Deras säkerhetssystem finns i bland annat cykelhjälmar, ridhjämlar och hockeyhjälmar.

Den första Mips-utrustade hjälmen lanserades på marknaden 2007. Fram till 2021 har Mips sålt mer än 20 miljoner Mips säkerhetssystem till mer än 120 olika hjälmmärken över hela världen.

Max Strandwitz kommer att bjuda på en inspirerande föreläsning om hur hans karriär har sett ut, från högskolan i Borås till en ledande roll för ett industriledande företag inom hjälmbaserad skyddsutrustning. Han har varit VD för MIPS sedan 2019. Tidigare erfarenheter har bland annat varit CFO hos MIPS, CFO hos Cloetta och finance director hos Unilever.

Vill du ställa frågor till Max redan nu kan du göra det på facebook, instagram, twitter eller i CBS-appen under #CBSStrandwitz

För att kunna delta behöver du vara medlem i Chalmers Börssällskap. Detta blir du enklast i vår app, registrera dig som medlem och betala 50 kr direkt i appen. Medlemskapet gäller hela verksamhetsåret.

MIPS bjuder på lunch!
CBS welcome CEO of MIPS, Max Strandwitz.

Mips is a company that specializes in helmet-based safety and protection and is a world-leader in this area. Their technology is based on extensive research at the Royal Institute of Technology (KTH) and the Karolinska Institute in Stockholm. The safety system is designed to add protection in helmets against rotational motion. The MIPS-system is integrated into several helmets, for example bicycle helmets, equestrian helmets and snow sport helmets.

Max Strandwitz will give you an inspiring speech about his jouney from a student at the University of Borås to being the CEO at MIPS today.

Leave your lunch box at home. There will be lunch for you at the event!